N366Veilig in afrondende fase
15-07-2020 |
|
De verbreding van het wegvak Nieuwe Pekela – Alteveer is het laatste project van de grootscheepse infrastructurele aanpak van de N366. Met het asfalteren van het wegvak Nieuwe Pekela - Alteveer komt het einde van de aanpak van de N366 in zicht. In ruim elf jaar tijd zijn er lange stukken weg verbreed en zijn er twaalf ongelijkvloerse kruisingen gerealiseerd. Alles met het doel om een goede wegverbinding in Oost Groningen aan te leggen en om de verkeersonveiligheid op de weg tussen Veendam en Ter Apel aan te pakken.
Bij aanvang van het project werd tot doel gesteld het totaal aantal ongevallen met minimaal de helft te willen verminderen: van 100 naar 50 per jaar. Dat streven gold ook voor het aantal ongevallen met letsel en/of dodelijke afloop. In 2015 bleek uit een ongevallenanalyse die in samenwerking met de politie werd uitgevoerd, dat deze doelstellingen al werden gehaald. Het project is nog niet helemaal afgerond, maar er heeft de laatste jaren een verdere daling plaatsgevonden: in 2019 waren er 42 ongevallen en 6 slachtofferongevallen.
Ingrijpende aanpak
Dit vroeg om een ingrijpende aanpak. Zo werden er verspreid over de jaren twaalf ongelijkvloerse kruisingen gerealiseerd vanaf de aansluiting van de N366/N33 tot aan de Duitse grens. Daarnaast werd de N366 verbreed, voorzien van een bredere kantstrook / redresseerstrook waarop een ribbelmarkering is aangebracht, en werd de volledige N366 voorzien van een dubbele middenstreep met groen, de aanduiding voor autowegen. Ook werden er diverse maatregelen genomen om de hoeveelheid overstekend wild af te laten nemen.
Afrondende fase
Verkeersveilige N366 |
|
← terug |